Internetfraude herkennen, hoe doe je dit?

Internetfraude en fraude via internetbankieren komen meer en meer voor. Je moet als internetgebruiker continu op je hoede zijn. De tijd dat e-mails en malafide berichten enkel in het Engels werden verzonden is al lang voorbij. Je kan tegenwoordig zelfs door iemand in het Nederlands getelefoneerd worden.

Ik geef enkele voorbeelden:

 

Valse cadeaubonnen

Op het internet zijn aanbiedingen te vinden van valse cadeaubonnen. Deze bonnen worden dus niet uitgegeven door de desbetreffende winkel en zijn dus waardeloos of bestaan zelfs helemaal niet.

 

Om deze cadeaubonnen te krijgen moet je je gegevens invullen. Deze gegevens worden later dan misbruikt.

 

Het Laatste Nieuws heeft hier een mooie en duidelijke artikels over geschreven:

 

HLN: Wees op je hoede voor valse cadeaubonnen

http://www.hln.be/hln/nl/943/Consument/article/detail/2134417/2014/11/27/Wees-op-je-hoede-voor-valse-cadeaubonnen.dhtml

 

HLN: Valse Ikeabonnen op Facebook

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/2135497/2014/11/28/Valse-Ikeabonnen-op-Facebook.dhtml

 

Oplichters bij tweedehands kopen en verkopen

Op HLN werd een artikel geplaatst over oplichting bij tweedehands aankopen:

 

2dehands kopen? Pas op voor oplichters.

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/3077683/2017/02/10/2dehands-kopen-Pas-op-voor-oplichters.dhtml

 

Valse telefoontjes zogezegd van je bank

Je kan plots telefoon krijgen van iemand die zich uitgeeft als werknemer van jouw bank.

Reageer hier niet op. Op de volgende pagina's zijn duidelijke filmpjes hierover te zien:

 

ING zo klinkt telefonische fraude internetbankieren

https://www.youtube.com/watch?v=x5NsCDiv23U

 

Internetfraude via phishing

https://www.youtube.com/watch?v=tREWk7aT_jI

 

Fraude via e-mail = phishing

 

Phishingmails hebben tot doel je gegevens te verzamelen. De afzender wil je doen geloven dat het nodig is dat je je eigen gegevens nog eens moet ingeven om deze te bevestigen. Hier worden meer gegevens gevraagd dan eigenlijk goed is en later worden deze misbruikt.

 

HLN: Opgelet opnieuw oplichting via valse e-mails

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/2158776/2014/12/20/Opgelet-opnieuw-oplichting-via-valse-e-mails.dhtml

 

Nieuwsblad: Opgepast met valse mails van Scarlet

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20141224_01446221?_section=61239149

 

Oplichters viseren Telenetklanten met phishingmail

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20141230_01452052?_section=61239149

 

Dit soort mails doet ook de ronde met Proximus als logo.

Er bestaan ook e-mails met het logo van een bank om je bankgegevens te verzamelen.

 

Verwijder deze mails zonder in de mail of op een link te klikken.